Sidor

tisdag 24 april 2012

Baking & Banners

Okej så bannern blev kvar lite längre än väntat, jag ska byta den och kommer nog ha gjort det innan någon hinner läsa det här inlägget, och bara för att visa er som läser bloggen efter att jag tagit bort bannern så här är en bild på min banner jag hade för att "hedra" Swens bortgång, och katterna Sir Lancelot/Prinsen/Lotta och Mörlin.

 CLICK IT TO VIEW BIGGER

As usual (haha from now on...) the English translation is written underneath the Swedish one in this color:
Okay so the head banner was up for more than 24 hours, but I will have changed it before this post is read by anyone. And for those who may read this blog after I taken down the banner I will show the picture of it right here. I had this banner to honor the death of my pet dog Swen and our cats Sir Lancelot/Prince/Lotta and Mörlin (pronounced Merlin).


Anlednignen till att jag inte uppdaterat var för att jag var upptagen i helgen med att vara barnvakt och hade ingen ork till att skriva någonting, men nu så. :)
Jag väntar på svar ifrån ett café i Avesta där jag sökte jobb nyligen och kanske så är mina barnvaktsdagar över (iallafall tills jobbet slutar, det vara bara ett sommarjobb) Men har man väl fått in foten så kan man ju bli kvar där, de kanske behöver extra hjälp i framtiden och så... Jag ser positivt på det hela :)


Just nu sitter jag och väntar på att min deg ska jäsa klart och sen ska jag ner och baka bröd, det är så gott med hembakat bröd, och det är ju så enkelt att göra också, speciellt om man gör som jag.
I'm making bread and waiting for the dough to be all risen so I can taste it soon... here's my recipe... further down in english, converted from the metric system.


Hembakat bröd:

1 paket färsk jäst (50 g)
50 gr smält smör
5 dl ljummet vatten
0.5 dl sirap (Eller socker eller honung för att jästen ska jäsa)
1 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågsiktsmjöl
6-8 +/- dl vetemjöl, jag förklarar längre ner hur jag menar.

Smula sönder jästen i en bakassistent ( det är så jag gör det, om du vill kan du ju använda dig av egen armkraft och en träslev) och smält smöret, blanda i det ljumna vattnet i smöret och vänta tills lite varmare än fingervarmt.
Slå på degvätskan över jästen och starta assistenten. När jästen är upplöst ha i saltet och sirapen och rör ett litet tag till.
Med mellanhög hastighet ha i de olika mjölsorterna, anledningen till att jag inte har en siffra på hur mycket vetemjöl jag brukar ha i är för att det skiljer sig från gång till gång, men räkna med mellan 6-8 dl vetemjöl, det kan vara mindre och det kan behövas mer.
När degen känns lite degig (haha) låt maskinen knåda i ca 4-8 minuter på mellanhög hastighet och sedan låter du degen jäsa i minst en timme, gärna längre

Knåda degen när den har jäst och kavla ut den så att den är 1-1.5 cm tjock och stansa ut cirklar med hjälp av en kopp. Lägg de utstansade bröden på bakplåtpapper och låt dem jäsa i 1-1.5 timmar.
Beroende på hur snabb din ugn är så sätt på den i tid, våran ugn tar inte så lång tid på sig att bli varm, så jag sätter igång en en kvart innan gräddning och det räcker gott och väll. ugnen ska vara på 200 grader.

Grädda bröden i ca 10 minuter eller tills de låter ihåliga när man knackar på undersidan.

Det smakar så gott med lite smör och jordgubbssylt!

1 package of fresh yeast (50 g)

50 g melted butter
approximately 2 cups lukewarm water
1/4 cups syrup (or sugar or honey for the yeast to ferment)
1 teaspoon salt
approximately 1.5 cups graham flour
approximately 1.5  sifted rye-flour
3 more or less cups flour, I explain below what I mean.


Crumble the yeast into a kitchen mixer (is that how its called... that is how I do it, if you prefer, you can of course use your muscles and a wooden spoon) Melt the butter, mix in the lukewarm water in the butter and be sure the liquid is lukewarm.
Pour the liquid over the yeast and start the assistant. When the yeast is dissolved add the salt and syrup and stir a little more.
At medium high speed add in the flours, the reason I don't have a sure number of how much flour it needs is because sometimes it may need 3 cups of flour, and the next time maybe 3.5 cups, it's approximately 3 cups, you may need more or you may need less.

When the dough feels a little doughy (haha) let the machine knead for about 4-8 minutes on medium high speed and then let the dough rise for at least an hour, preferably longer

Knead the dough when it is risen and roll it out so that it is 0.6 inches thick and punch out circles with the aid of a cup. Place the cut bread on baking sheets and let them rise for 1-1.5 hours.

Depending on how fast your oven, turn it on in time, our oven does not take so long to get hot, so I turn it on about 15 minutes before baking. The oven should be at approximately 392 degrees Fahrenheit.

Bake the bread for about 10 minutes or until they sound hollow when tapped underneath.


This bread taste so good with a little bit of butter and some strawberry jam.


(¯`v´¯)
`·.¸.·´
¸.·´¸.·¨) ¸.·¨)
(¸.·´ (¸.·´ (¸.·¨¯` Bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar