Sidor

fredag 29 mars 2013

tekniska saker och förklaringar

Igår var jag iväg till en kompis och kollade på film och hade en jättebra dag helt enkelt :)

vi började pratade lite om mina bilder, och hon ville veta hur jag gjorde när jag ritade i photoshop... så idag när jag vaknat och piggnat till så satte jag igång och gjorde en bild och under processen tog jag några printscreens av bilden, och jag ska försöka förklara hur jag gjorde bilden :)

(tryck på bilden för att se orginalstorlek)

jag förklarar bilderna uppifrån och ner.
Först letar jag upp en referensbild på karaktären jag ska göra, om jag gör en "känd" alltså.
Jag letar även upp en pose, som jag vill att min karaktär ska ha.
Sedan skissar jag upp hur jag vill att bilden ska vara.

När jag är nöjd med "kanten" (vad heter det på svenska... > outline menar jag)
så färgar jag väldigt slarvigt i färgerna som ska användas.

Allt det är på nya lager.
När allt det är klart så ordnar jag med "kanten" så att den ska bli helt rak och "ren".
Det  ska i princip gå att se vem det är jag har gjort utan färgerna :)

efter det blir det detaljer, här visar jag hur jag gjorde ögat, med ett nytt lager och så använder jag skuggor och highlights och när alla detaljer är klara så fixar jag resten av skuggorna, på kläderna och kroppen och allt sånt :P

Sen är bilden klar.






Och ni som följer mig både här och på deviantart får en väldigt exklusiv bild här, för den är till min serie jag gör på deviantart med Disney tjejerna som byter kläder med varandra, och Ariel ska inte, tekniskt sett visas än, då det är flera andra tjejer emellan :P


(¯`v´¯)
`·.¸.·´
¸.·´¸.·¨) ¸.·¨)
(¸.·´ (¸.·´ (¸.·¨¯` Bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar