Sidor

tisdag 4 oktober 2011

Naturlig äppelkaka

En av mina fönstertittare förstod nog inte att det var ett fönster vid mitt fönster... vilket är konstigt då jag kanske har sveriges (åtminstånde Västmanlands) skitigaste fönster, jag tänkte göra rent det när jag möblerade om, men glömde totalt bort det.
Jo den lilla blåmesen flög in i fönstret, men han klarade sig och han försökte igen, det börjar bli dags att sätta ut lite talgbollar och annan fågelmat tror jag.

Jag gick faktiskt ut och tog några bilder, har inte studerat dem riktigt noga än vet inte om det är värt att lägga in dom eller inte, jo det gör jag nog.

Bildexplosion...

Börjar med den här bilden :) Tyckte den blev lite häftig.


 Ett gult träd bland gröna träd :)

Försökte få en ekorre på bild, men han hann iväg innan kortet blev taget.

Swen nosade upp någonting, vad visste jag inte, något spännande förmodligen.

Och det var det, en urgammal cykel, jag som alltid velat ha en cykel ;)

Swen hittade ut ur skogen/djungeln. Man kan skymta våran uppfart i bakgrunden.





*~'`^`'~*-,._.,-*~'`^`'~*-,._.,-*~'`^`'~* ♣ *~'`^`'~*-,._.,-*~'`^`'~*-,._.,-*~'`^`'~*

Efter skogspromenaden så tog jag på mig bagarmössan och bakade en Äppelkaka med mandelmassa.

Så här gör du:
Smöra och bröa en form, (24 cm omkrets... är det omkrets det heter förästen?)

Vispa 2 stora ägg med 1.5 dl strösocker.

Blanda 3 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver

Riv 100 gr mandelmassa och blanda med mjölet.

Smält 75 gr smör

Blanda ihop alla ingridienser till en tjock smet.

Skala 3 äpplen (Det räcker faktiskt med två men receptet sa 3)

Kärna ur och klyfta äpplena.

Blanda äppelklyftorna med 0.5 dl socker och 1 tsk kanel.

Peta ner de kanelsockrade äppelbitarna i kakan och grädda i ugnen i 175 grader ca 30-40 minuter :)  

Ska se om kakan är god efter maten, och kanske även ta ett kort på det färdiga resultatet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar