Sidor

onsdag 21 december 2011

Bilbo och parodier

Oh Em Ge!

Jag kan ha nämnt i förbifarten att jag håller på med en "serietidning" med Sagan om ringen triologin som grund, det är visserligen en parodi men den är gjord med mycket hjärta och själ ;)

Jag och syster Jenny började att skriva ett parodi-filmmanus till Sagan om ringen 2006 (Tror jag... minnet börjar svikta, kan vara 2005 också) det hela började med att jag och Jenny satt inne på hennes rum och pratade om en Pondus tidning som vi hade läst tidigare, i den var det en serie-strip där Jocke eller Pondus berättar om en mardröm som han haft: Att tänk om Sagan om ringen var svensk. (Egentligen Norsk då, men vi läste den svenska tidningen) och så såg man rollistan och det var typ Rolf Lassgård, Björn Kjellman och Någon annan "stor svensk skådis" (haha jag är inte så bra på våra svenska skådespelare).
Jag och Jenny spann vidare på det och rollsatte de mest osannolika som Frodo och gänget, vi tyckte att Rolf Lassgård skulle vara den perfekta Aragorn och är inte Johan Ulveson som klippt och skuren att spela Legolas?
Det är de två jag kommer ihåg nu, och jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta boken som vi skrev upp våran "Dröm" rollista (Se så ambiösa var vi att vi tillockmed skrev ner våra idéer) men jag kunde inte hitta den, jag vet att jag ska ha den på mitt rum någonstans, men i skrivande stund är dess position som bortblåst :P

Efter att vi skrattat oss tårögda åt den nya rollistan började vi att ge våran familj rollerna, Emil han fick vara Faramir och Boromir, Madde fick spela Aragorn och Merry, Mamma var Galadriel, Pappa skulle få vara Celeborn och Gollum, Jenny tog på sig rollen som Frodo, Saruman och Legolas, Jag valdes som Sam, Gandalf och Gimli, Jimmy skulle vara den perfekta Eomer samt Bilbo, Carina fick bli Arwen och Eowyn, Isac (Då 7 år) valdes att spela Elrond och Rösten till Lavskägge, Hampus (Då 5 år) fick vara Denethor och Theoden.
Robban han fick vara Pippin.
Anledningen till att många fick spela fler än en roll var för att vi inte var tillräckligt många, och våran rollsättning var ju tipp-topp iallafall ;)

Efter att rollerna var satta så började vi skriva om manuset (Precis som man gör i en riktig storbudget film ;P)
Det första manuset blev väldigt likt den första "orginal"filmen, vi höll oss till Peter Jacksons story, men det andra manuset började vi spinna ur spår och la till scener som vi tyckte saknades i Jacksons film, det tredje manuset blev en musikalfylld sak komplett med omskrivna disneylåtar såsom "Belle" ifrån Skönheten och Odjuret och "Färger i en vind" ifrån Pocahontas x)
Vi var väldigt noga med att se till så att våra roller inte krockade med varandra: som en scen ifrån det andra manuset då Gandalf kommer till Helms Klyfta och för att fira att de vunnit börjar han dela ut jästa Slickepinnar (Slickepinnar var vårat alternativ till pipor då vi skrev en "familjevänlig" film och jästa för att i våra små hjärnor så blev hjältarna i filmen fulla/höga av de jästa slickepinnarna såsom älgar kan bli fulla på jästa äpplen som fallit till marken, genialt)

Gandalf - Slickepinnar, slickepinnar till alla.
Gandalf stannar upp och kollar sig omkring.
Gandalf - Men vart är Gimli nu då?
Legolas - Han gick och köpte tidningen.

Allt för att undvika att jag skulle behöva spela både Gimli och Gandalf i samma scen

Det hela tog oss kanske 2.5 år att göra, alltså manusskrivandet, och varje jul gladde vi våra kära familjemedlemar med ett rykande färskt manus i julklapp.

Synd bara att vi aldrig fick tag i någon kamera annars hade våran film vunnit många Jenny-Statyetter ;)
Men manuset har jag nu som bakgrund till min serietidning och jag har på ett år (konstant tecknande) gjort klart det första manuset, det andra håller jag på med lite då och då och har kommit halvvägs, så nästa år kanske jag sluter cikeln och blir klar med det mest episka jag har gjort i mitt liv. n____n


Jag inser nu att det är VÄLDIGT mycket text, och jag som bara skulle skriva ett kort inlägg om hur OTROLIGT exhalterad jag är över att ha sett teasern till The Hobbit som kommer nästa jul!
Nu skulle jag verkligen ha Marty McFlys DeLorean.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar