Sidor

söndag 6 november 2011

Filmer att kolla på nu när mörkret faller.

Helgen har varit extrem lång känner jag, har ju haft besök av Isac och Hampus, och de grabbarna gillar att kolla på film...

Som jag nämt tidigare så har vi en del filmer (den här posten skrev jag om det) och därför brukar vi kolla på film när de är här, och det är tur att vi har en så stor variation av filmer så det är bara att välja och vraka :)




Jag har alltid älskat Mel Brooks! 
Jag älskar hans berättarsätt, att han vågar driva med några av våra största filmer (Star Wars, Robin Hood, Dracula och Frankenstein för att nämna några) och att han driver med filmerna i fråga med hjärta, han slänger inte in billiga skämt, utan han tar orginalfilmen och gör den rolig, eller hur mans ska förklara :P Han "driver" även med "sitt" folk judarna, kanske inte driver... men han har alltid något som är judiskt, det kan vara deras "Oy" eller andra sayings, det kan vara om omskärelse. 
Han är en fantastisk man, som jag beundrar och respekterar så mycket. Han behöver erkännas mer än vad han görs nu.


Jag tror att den första filmen jag såg av honom var "Spaceballs", och det var på ett gammalt vhs-band som ägdes av min äldsta bror Jimmy (Eller det är så jag minns det, han kanske bara hade lånat det av någon kompis)
Så den fanns inte att kolla på efter att han flyttade hemifrån :( 
Men jag beställde den på dvd när dvd var rätt nytt, så den kostade väll som en blue-ray skiva kostar idag, alltså inte alltför billigt. Men jag var tvungen att ha den, den är och förblir ett mästerverk!


Jag älskar inledningsscenen med rymdskeppet som åker igenom rymden, och hur musiken spelas, man tror att snart ska man få se änden på skeppet, men det fortsätter... och trots att jag sett filmen över 20 gånger vet jag fortfarande inte när skeppet tar slut och man ser regestreringsskylten "we brake for nobdy". Eller när dom finkammar öknen, den scenen kan jag inte heller sluta skratta åt. 
Jag älskar också det faktum att Dark Helmet hela tiden går och dricker kaffe, igenom sitt andningsfilter! 


Den filmen är så bra, och eftersom Isac och Hampus gillar "orginalen" aka Star Wars så tänkte jag att den borde vi kolla på, men jag hade lånat ut den till syster Madde redan, och glömt bort "/ haha illa att redan börja bli dement.




Vi kollade istället på "Det våras för Dracula" också en helt fantastisk film av mr Brooks :) 
Och i den spelas huvudrollen Dracula av Leslie Nielsen, en av mina favoritskådespelare, jag älskar hans "Den nakna pistolen"-filmer, "Spy hard" och "Naked space" aka "The creature wasn't nice".
Vi förlorade en stor man den 28 november 2010, vila i frid Leslie


Jag är lite för komedi filmer kan tyckas, då några av de andra filmerna vi kollade på var: King pin, Mask och Mitt stora feta grekiska bröllop.








Jag försökte få ungarna att kolla på "The others" men dem ville inte se den: "Den där verkar inge bra ju" sa Isac... Han vet inte vad bra skräck är :)
Jag minns när jag var i hans ålder och yngre hur vi alltid kollade på skräckfilmer här hemma, "Det" är en av filmerna jag sett innan jag fyllde 10, och är nu obotligt rädd för clowner, tummen upp för det :)





Imorse, eller närmare bestämt vid lunchtid idag satte vi på "The Goonies- Dödskallegänget"
Det är också en sån film som jag såg på när jag var liten, tror inte att vi hade den på vhs utan den filmen var en sån film som visades ofta på teve i början av nittio-talet och varje gång glömde vi att spela in den och fick vänta tills den visades igen, men en tevekanal kan väll bara visa en film ett visst antal gånger sen måste den köpa rättigheterna till den igen tror jag. Så den filmen hade jag inte i min samling förens till julen 06 då jag fick den av Jenny i julklapp :)
Och det var dels för att jag ville ha den, och dels för att Sean Astin är med i den, och hon har varit ett stort fan av Sagan om ringen-triologin sen den kom ut och Sean spelar ju Samwise Gamgee, Frodos kompis :)










Tillbaka till ämnet Mel Brooks, jag har sett nästan alla hans filmer, de jag har missat är: Det våras för svärmor, Det våras för världshistorien, Det våras för slummen och Producenterna (orginalet)

Och självklart skulle jag vilja ha dem på dvd, samt de andra filmerna jag inte har av honom.
För att vara ett så stort fan av Mel Brooks har jag bara få av hans filmer (På dvd ska tilläggas, jag/vi har några av hans filmer på vhs)
Jag har på dvd:
+ Det våras för rymden.
+ Det våras för Frankenstein.
+Det våras för Dracula.
+Robin hood- Karlar i trikåer.
och det är en ganska kort lista om man räknar listan av de filmer jag inte har:
- Producenterna
- Det våras för slummen
- Det våras för världshistorien
- Det våras för galningarna
- Det våras för stumfilmen
- Det våras för sheriffen
- Det våras för svärmor



Så de filmerna skulle jag hellre vilja ha än några Disney-filmer och då ska ni veta hur mycket jag vill ha disney klassikerna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar